Regeneracja

Na regenerację składają się trzy czynniki: sen, odżywianie oraz wiek. Pomijam mniej znaczące aspekty, jak suplementy, stan psychiczny i inne duperele. Szybsza regeneracja = szybsze budowanie mięśni, czyli to do czego dążymy.


Sen. zawodowi kulturyści potrafią spać nawet 11 godzin po to, aby zapewnić idealne warunki dla rozrostu mięśni. Wiem, że mało kto byłby w stanie tego dokonać, chociażby z braku czasu, ale poświęć przynajmniej 6-8 godzin dziennie na sen, bo przekłada się to na całe Twoje życie. Są badania dotyczące odchudzania, w których wzięły udział dwie grupy ludzi. Osoby z obydwu grup były na tym samym deficycie kalorycznym, w wyniku czego każda schudła 3kg w 14 dni. Z tym, że pierwsza grupa straciła średnio 0.6kg tłuszczu, a druga 1.6kg (reszta to woda, glikogen, mięśnie). Nie, ten efekt nie został uzyskany poprzez dawkowanie kreatyny lub białka w proszku. Pierwsza grupa po prostu spała 5,5h, natomiast druga 8,5h.


Odżywianie. Chodzi o podaż kaloryczną, jakość jedzenia oraz ilość białka. Podaż kaloryczna - im więcej jemy tym szybciej się regenerujemy, dlatego łatwiej jest o kontuzję na redukcji. Jakość jedzenia - każdy je śmieciowe jedzenie i nie chodzi o to, aby je usuwać z jadłospisu, wystarczy po prostu zmienić proporcję, czyli jeść 75% zdrowej żywności i 25% śmieciowej, a nie odwrotnie. Dzięki temu prostemu trikowi znajdziesz się w elitarnej grupie ludzi, która nie umrze niedługo z powodu cukrzycy.

Białko – 2g/kg wagi ciała w zupełności wystarczą, chociaż ciekawostką jest, że ludzie biorący duże dawki testosteronu, trenbolonu, danonków, anadrolu, sustanonu (sterydów) potrzebują nawet 5g białka na kg ciała.


I najważniejsze. Mięśnie rosną podczas odpoczynku, a nie treningu. W skali tygodnia u początkującego 10 serii na duże partie i 4 na małe w zupełności wystarczy. Z czasem (kilkanaście miesięcy) możesz dojść do 16-24 serii na duże partie i 8-12 na małe. Nie ma sensu przesadzać, bo w pewnym momencie każda kolejna seria nie daje prawie jakiegokolwiek postępu i jest nieopłacalna. Idealnie przedstawia to ten wykres:













Nie mówię, że regeneracja jest ważniejsza od treningu, bo zdecydowanie najważniejszy jest trening, ale warto zwrócić na nią uwagę, jeśli poważnie podchodzimy do tematu.

14 wyświetlenia